środa, 27 października 2010

Zdecydowałem się na akcje z emisji GPW

Po lekturze blogów na temat finansów można mieć dość czytania o emisji GPW. Dlatego mój wpis będzie się ograniczał właściwie do informacji, że też zdecydowałem się wziąć w niej udział.

Złożyłem zapis na całość, czyli 100 akcji. Zastanawiałem się nad mniejszą ilością, żeby nie blokować tylu środków, ale nie dlatego, że chce mieć mniej akcji, ale dlatego, że z powodu spodziewanej dużej redukcji i tak dostanę mniej akcji, niż ilość na jaką się zapisałem. Większy zapis i tak nie spowoduje, że dostanę po redukcji procentowo więcej akcji. Będzie ustalony poziom nominalny akcji do przydziału na jednego inwestora. Jeżeli będzie to np. 40 akcji to zapis na więcej akcji nic nie zmieni. Nikt nie wie niestety jaka będzie redukcja (okaże się to już 29 października), więc postanowiłem zablokować całe środki na emisję.

Szczerze mówiąc ilość 100 akcji to i tak niewiele a cena 43zł to za wiele. Więcej hałasu wokoło tej emisji, niż będzie zysku, ale takie jest chyba założenie. Zarobi spółka, zarobią biura maklerskie a nam może coś skapnie a może nie. GPW wyceniana jest przez wielu analityków na mniej niż 43zł. Pewna jest tylko prowizja dla biur maklerskich, które pomimo sporych promocji i tak wyjdą na swoje. Weźmy np. BOŚ'a. Daje promocję - 1zł prowizji na zakup akcji GPW z emisji. Ale np. przy redukcji 80% daje to już prowizję wysokości 0,12% (normalna prowizja to 0,39%). No i  nie można zapomnieć, że promocji na sprzedaż akcji już nie ma;] Więc najlepiej nałapać jak najwięcej klientów, którzy i tak prędzej, czy później będą musieli sprzedać akcje. Poza tym wiele osób zapisuję całe swoje rodziny i w tym celu zakłada nowe rachunki. Biura mogą sobie w ten sposób podciągnąć statystyki ilości rachunków maklerskich. A co! Wszystkie chwyty dozwolone.

Czekałem z zapisem do końca, bo myślałem, że choć trochę rozjaśni się sytuacja na rynku. Jak na razie jednak WIG20 się konsoliduje i nie mam dalej pojęcia, co się może wydarzyć. Wydaje się, że rynek dojrzał już do korekty, która może już trwa, jest niewielka, i nie zobaczymy wielkiego zjazdu indeksów. Wszystko jest jednak możliwe. Mam nadzieję, że nic złego na rynkach się nie wydarzy, bo do 9 listopada jeszcze trochę czasu zostało a po zapisie nie można się już wycofać. To trochę jak kupić akcje i nie móc ich sprzedać przez dwa tygodnie!

2 komentarze:

  1. Według harmonogramu poziom redukcji będzie znany już około 29 listopada - wtedy nastąpi ustalenie ceny i liczny sprzedanych akcji poszczególnym grupom inwestorów.
    5 listopada masz przydział akcji na rachunku, czyli wtedy staniesz się oficjalnie właścicielem akcji.

    OdpowiedzUsuń
  2. Rzeczywiście pomyliłem daty. Dzięki za czujność! Ale widzę, że i u Ciebie przekręcił się miesiąc z października na listopad;] Poziom redukcji poznamy oczywiście prawdopodobnie już jutro, czyli 29 października.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails